середа, 30 грудня 2020 р.

Ігор Гусаков Навчання вчителів правознавства і громадянської освіти: компетентнісний підхід крізь призму демократії

 

Упродовж другого півріччя 2020 р. відбувалося навчання вчителів правознавства і громадянської освіти у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Також у згаданий період проходив постійно діючий семінар «Компетентнісний підхід у вивченні правознавства та предмета «Громадянська освіта». Ключовими темами обговорення, що їх запропонував куратор цих курсів Ігор Гусаков (викладач кафедри суспільствознавчої освіти), стали, зокрема, розвиток громадянських компетентностей та критичного мислення. А відтак, – головний акцент робився на цінностях відкритого демократичного суспільства, а також методичних прийомах, спрямованих на утвердження цих цінностей через освітній процес. Наголос на дефініціях «гідність», «свобода», «толерантність», «плюралізм» простежувався як впродовж переосмислення запропонованого викладачем теоретичного матеріалу, так і в ході виконання конкретних практичних завдань. Зокрема, це стосувалося роботи над дидактичними вправами, спрямованими на усвідомлення важливості прав людини у людському житті, формування вміння цінувати різноманітність, робити усвідомлений вибір, критично оцінювати інформацію та набуття навиків медіаграмотності.
   А ще сама практика проведення занять онлайн сприяла закріпленню існуючих та освоєнню нових навичок дистанційного навчання. А такі ресурси дистанційної освіти як Zoom, Moodle, Padlet виявили себе як надійні помічники для освітян у реалізації поставлених дидактичних завдань.
   Усі учасники як курсів за регіональним замовленням, так і постійно діючого семінару отримали сертифікати про підвищення кваліфікації обсягом 30 год.
   Загалом згадане навчання правознавців і вчителів громадянської освіти супроводжували відкритість, конструктивізм та доброзичлива атмосфера між усіма учасниками освітнього процесу.

пʼятниця, 2 жовтня 2020 р.

Ігор Гусаков Вітання з Днем вчителя!

 

Дорогі друзі-освітяни! Щиро вітаю вас з професійним святом - Днем вчителя! Бажаю здоров'я, натхнення, впевненості, гарного настрою, нових досягнень у роботі та у житті! Хай щастить!

неділя, 6 вересня 2020 р.

Ігор Гусаков Підбірка дидактичних вправ до тем «Особистість та її ідентичність», «Взаємозв’язок людини і держави» при вивченні громадянської освіти і правознавства

 Розуміння феномену особистості та її ідентичності, повага до людської гідності, пріоритетне значення прав людини є тими своєрідними маркерами, що формують зміст відкритого демократичного суспільства і вирізняють його з поміж інших моделей суспільного розвитку. Відповідна тематика знайшла своє належне представлення у змісті української шкільної освіти, зокрема при вивченні таких предметів як "Громадянська освіта" і "Основи правознавства". До вашої уваги пропонується підбірка відповідних дидактичних вправ, виконання яких сприятиме засвоєнню учнями ключових категорій означеної проблематики.



пʼятниця, 4 вересня 2020 р.

Ігор Гусаков Курси вчителів-суспільствознавців: дистанційний старт

 


З початком вересня разом з усім освітнім процесом стартуює і навчання вчителів правознавства та громадянської освіти у Львівському ОІППО. З урахуванням реалій часу розпочинаємо відповідні курси через дистанційну форму. Схоже, такі її складники як Zoom, Moodle, Padlet стають невід'ємною частиною сучасної освітньої парадигми. І тут можна спрогнозувати, що навіть по завершенні карантинних обмежень дистанційка вже не відійде у минуле і функціонуватиме поряд з очною системою навчання. Адже, безпосередньо зараз, часто методом експерименту, іноді через помилки і їх виправлення, напрацьовується пласт нового освітнього досвіду, нова методика, адаптована під реалії онлайн-навчання. І цей набуток однозначно матиме власну перспективу.

Отже, поZOOMимо. Початок - 7 вересня.

четвер, 20 серпня 2020 р.

Ігор Гусаков Про перелік навчальних програм, навчальних програм курсів за вибором та факультативів, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти (у сфері суспільствознавчої освіти)

 Перелік навчальних програм, навчальних програм курсів за вибором та факультативів, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (Лист МОН від 22.07.2020 № 1/9-394) для використання в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти (у сфері суспільствознавчої освіти):

середа, 12 серпня 2020 р.

Ігор Гусаков Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів (галузь "Суспільствознавство") у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році

 Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році (Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430) [завантажити]

У сфері освітньої галузі "Суспільствознавство", зокрема, представлені такі розділи:

- Історія (с. 85-96);

- Правознавство (с. 96-101);

- Громадянська освіта (с. 101-107);

- Узагальнення, що стосуються усіх суспільствознавчих предметів (с. 108 [починаючи з передостаннього абзацу] - 109).

пʼятниця, 24 липня 2020 р.

Ігор Гусаков Запрошення до Telegram-каналу

Дорогі друзі та колеги! Запрошую вас долучитись до перегляду мого новоствореного Telegram-каналу, у якому на далі публікуватимуться меседжі та матеріали на суспільствознавчі та суспільнозначимі теми, а також теми освіти.
Посилання для переходу на канал з можливістю підписки на нього:


Все буде Україна! 🇺🇦

вівторок, 30 червня 2020 р.

Ігор Гусаков Про перші дистанційні курси підвищення кваліфікації учителів правознавства і громадянської освіти в ЛОІППО

    Коли рідна хата стає філіалом інституту... Чотири тижні нового, цікавого освітнього досвіду. Так можна схарактеризувати дистанційні курси підвищення кваліфікації вчителів правознавства і громадянської освіти у ЛОІППО, що відбулися упродовж червня. Громадянські компетентноості, демократія і критичне мислення як ключові меседжі обговорення; робота над цілою низкою дидактичних вправ за допомогою систем Moodle, Zoom та Padlet; мотивовані до навчання в умовах нової і раніше не часто практикованої дистанційки учасники групи; новий досвід для викладача у пошуках підходів до того,  як трансформувати інтерактивні методичні фішки очного навчання у дистанційну форму. А ще ноутбук, смартфон, Viber-чат як посередники та надійні помічники впродовж усього часу курсів. Але найголовніше, те, без чого перші у моїй викладацькій практиці  дистанційні курси мабуть, не стали б результативними, – позитивна налаштованість усіх учасників і, як наслідок, доброзичлива атмосфера, що супроводжувала заняття від першого і до завершального дня.
                     
У режимі демонстрації екрану під час онлайн-заняття (Zoom).

Фрагмент сторінки дистанційного навчання вчителів правознавства, громадянської освіти у ЛОІППО (Moodle).

Відгуки слухачів курсів у системі Padlet (фрагмент).

четвер, 25 червня 2020 р.

Ігор Гусаков Розвиваємо критичне мислення: матеріали для дискусії «Виклики сучасного світу»

   До уваги вчителів суспільствознавчих дисциплін. У цій публікації представлені матеріали для дискусії "Виклики сучасного світу", спрямовані на розвиток критичного мислення учнів. Матеріали, підібрані у контексті "за" і "проти", відображають такі суспільнозначимі питання сучасності, щодо оцінки яких поки не розставлені крапки над "і".

Ігор Гусаков Медіаграмотність. Маніпуляції і пропаганда в медіапросторі: дидактичні матеріали

До уваги вчителів суспільствознавчих дисциплін.

четвер, 28 травня 2020 р.

понеділок, 20 квітня 2020 р.

Ігор Гусаков Карантин: історичні витоки дефініції

Одним із понять що так несподівано увійшло в нашу повсякденність, став "карантин". Які ж історичні витоки має ця дефініція?
Первинне слово «карантин» означало «час, що триває сорок днів» (італ. quarantena, від італ. quaranta giorni;— сорок днів). 1368 року 60-й венеціанський дож Андреа Контаріні видав указ про необхідність примусового поселення тих людей, що прибували до Венеції, на окраїні міста в спеціально відведених будинках протягом 40 днів з постійним спостереженням за ними. Існує також думка, що вперше карантинні закони були видані тільки у 1374 р., в італійському місті Реджія (італ. Rhegium — місто, яке було того часу резиденцією герцогів Модени) (провінція Модена). Але лише в кінці XVIII століття вкоренилось і друге значення цього слова — «власне будинок, в якому приїжджі із заразливих місць мусять проводити перебування своє». Карантин при багатьох інфекційних хворобах, передусім віспі і чумі, до XX ст. тривав сорок днів. Карантин також означає у широкому вжитку ще й споруду для ізоляції хворих чи потенційно хворих, зокрема частину порту для прибулих суден.
#залишайсявдома

неділя, 26 січня 2020 р.

Ігор Гусаков Про ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства

25 січня 2020 р. на базі юридичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка у співпраці з Комунальним закладом  Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» було проведено ІІІ (обласний) етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства. Понад 120 учасників (а це учні 9-х, 10-х та 11-х класів закладів загальної середньої освіти Львівської області) одержали змогу продемонструвати свої вміння аналізувати правові явища та процеси, моделювати та оцінювати різноманітні життєві ситуації відповідно до правових норм; знаходити відповіді на питання щодо ролі держави й права у суспільному житті.
Учасники олімпіади виявили високий рівень правових компетентностей, застосування яких є потрібним та доцільним для втілення й захисту прав і свобод, регулювання відносин з іншими людьми, вибору правомірних моделей поведінки у життєвих ситуаціях.