Протягом 23-25 листопада 2016 року відбувався семінар з підготовки тренерів в рамках проекту DOCCU «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» для науково-методичних працівників Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Протягом трьох днів його учасники (серед яких і автор цих рядків) розглядали низку актуальних питань, зокрема: права, свободи та відповідальність; права людини та права дитини в школі; ключові сфери для демократичного врядування в школі.
Серед іншого в рамках заходу відбувся круглий стіл за участі команд Львівського, Луганського, Івано-Франківського, Одеського обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Темою круглого столу було «Формування громадянських компетентностей у процесі викладання навчальних дисциплін». Під час семінару були презентовані напрацювання майстер-тренерів для педагогів та директорів шкіл. За успішну участь у семінарі-тренінгу учасники отримали свідоцтва.
DOCCU – Розвиток громадянських компетентностей в Україні – це швейцарсько-український проект, який реалізується в Україні в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для України на 2015-2018 роки, а саме в рамках її напрямку «Врядування та відновлення миру». Швейцарська агенція з розвитку та співробітництва (ШАРС) уповноважила Інститут міжнародних проектів в освіті Цюріхського педагогічного університету реалізувати проект DOCCU.
Донором проекту є Швейцарська Конфедерація.
Головна мета проекту – підтримка сталого розвитку громадянського суспільства за допомогою поширення знань про освіту для демократичного громадянства та освіту з прав людини (ОДГ/ОПЛ) в Україні. Проект DOCCU зокрема спрямований на створення середовища, у якому пріоритетами є верховенство права та права людини, гендерна рівність.
ОДГ/ОПЛ ґрунтується на цілісному підході до викладання і навчання. Завдання вчителя ОДГ/ОПЛ може бути виражене трьома принципами:
– навчання “про” демократію і права людини;
– навчання “для” демократії і прав людини;
– навчання “через” демократію і права людини.
1. Навчання “про” демократію і права людини
Учні повинні мати чітке розуміння того, що таке демократія, і якими правами людини вони користуються, якими документами дані права були закріплені, і яким чином учні можуть бути захищені або змушені діяти. Як молоді громадяни, вони мають знати принципи дії конституції своєї країни як політичної системи.
2. Навчання “для” демократії і прав людини
Молоді громадяни мають навчитися брати участь у житті своїх суспільств і усвідомлювати, яким чином вони можуть реалізувати свої права людини. “Демократичні цінності й практики мають бути вивчені й закріплені для використання в рішенні існуючих проблем кожного наступного покоління. Щоб стати повноправними і активними членами суспільства, громадяни повинні мати можливість працювати разом в інтересах загального блага, поважати думку, навіть протилежну, кожного, брати участь у політичному процесі, а також культивувати звички і цінності демократії і прав людини в повсякденному житті й діяльності. В результаті, громадяни починають відчувати себе корисними і визнаними членами суспільства, здатними брати участь у житті суспільства і позитивно на нього впливати.
3. Навчання “через” демократію і права людини
Учням необхідне сприятливе навчальне середовище та відповідні методи навчання, що дозволяють їм здійснювати свої права людини, такі, як свобода думки і висловлювання. Їм потрібна можливість брати участь в управлінні своєю школою, використовуючи свої права людини і виконуючи свої обов’язки. Учні покладаються на своїх учителів як на моделі для наслідування щодо дотримання принципів взаємної поваги, терпимості і мирного врегулювання конфліктів. У всіх цих відносинах демократія і права людини служать педагогічною нормою як через шкільні навчальні предмети, так і через модель шкільного мікросуспільства.
Докладніше з проектом DOCCU, новинами з його впровадження в системі української освіти, а також навчальними посібниками з ОДГ/ОПЛ можна ознайомитися, відвідавши сайт http://doccu.in.ua/ .
Немає коментарів:
Дописати коментар